Emerichfonden

Om Emerich Roth

Emerich Roth kom till Sverige i december 1950 efter att på ett mirakulöst sätt ha överlevt nazismens barbari i fem olika koncentrationsläger. Han var med att starta Föreningen Förintelsens Överlevande i syfte att sprida kunskaper - främst i skolor - om händelserna under andra världskriget och motverka att rasismen får fotfäste i vårt samhälle. Med 30 års erfarenhet inom socialvården bland utslagna och hatiska människor och som föredragshållare sedan 1993 i skolor runt om i Sverige, vet han att det finns en väg ut ur hatet.

”De flesta bland de utslagna ungdomarna upplever det som fruktansvärt jobbigt att ständigt vara fyllda av hat och bli hatade av andra. Innerst inne önskar de flesta att möta någon, som förstår vad det egentligen handlar om, någon som hjälper dom att bli den människa dom innerst inne vill vara. Detta är sanningar jag erfarit i möten med ungdomar som hoppat av från olika destruktiva gäng.” - Emerich Roth

Emerich har vid flera tillfällen besökt vår skola och föreläst för våra elever.

Skolornas Fredspris

Emerichfonden belönar varje år skolor som på ett framgångsrikt sätt arbetar mot våld, mobbning och främlingsfientlighet och som uppnått goda resultat i att skapa ett mer medmänskligt klimat på skolan. Vi på Metis är stolta över att en gång fått motta skolornas fredspris och en gång hederspris från Emerichfonden.